sporthorlogedeal in zwart
Sporthorlogedeal logo voor overlay

Fitbit Charge 5: uitgebreide review

8 oktober 2021
Auteur: Dries Mattijs

In september 2021 werd de Fitbit Charge 5 aan het brede publiek voorgesteld, de opvolger van de Charge 4. Zoals het cijfer doet vermoeden is dit de 5de generatie van Fitbit. Deze activity tracker onderging een belangrijke upgrade ten opzichte van zijn voorganger en mag worden beschouwd als één van de beste Fitbit activity trackers tot nu toe. Het nieuwe model onderscheidt zich door het slankere design, de nieuwe functietools voor de gezondheid en het kleuren touchscreen.

Fitbit Charge 5

Fitbit Charge 5

Eigenschappen:
Beschikbaar in zwart, blauw/zilver en goud/wit
Breedte: 22,79mm
Uitstekende activitytracker met tal van gezondheidsfunctie en stijlvol uiterlijk
Richtprijs: €179
Ontdek de Fitbit Charge 5

De nieuwbakken Fitbit Charge 5 is een superkrachtige fitnesstracker die de beste kenmerken van alle fitbit activity trackers heeft gemixt en samengevoegd. Het beschikt over de ingebouwde GPS van de Fitbit Versa 3, de stress meetapp van de Fitbet Sense en het loepzuivere OMELED-scherm van de Fitbit Luxe. Het is eenvoudgweg een fantastische upgrade wanneer je professioneler wil worden tijdens de trainingsessies.

Of dit nu te maken heeft met fitness of een stevige loop workout, maakt niet uit. De meting van de hartslag is om het zacht uit te drukken impressionant. Wanneer je geen sport beoefent, kan je genieten van meldingen op je smartphone die kunnen worden afgelezen, geopend of afgesloten. Dit kan via een kleine snelle tik, waarbij oproep waarschuwingen automatisch zijn geïntegreerd. Op de activity tracker zijn contactloze betalingen dankzij Fitbit Pay mogelijk.

Geen ondersteuning voor Spotify

fitbit charge 5 spotify

Ondanks deze aangebrachte verbeteringen van de Fitbit Charge 5 in vergelijking met de vorige generaties, schuilt er toch een addertje onder het gras. Heel teleurstellend is dat de Fitbit Charge 5 geen enkele functietool heeft om muziek af te spelen.

Fitbit verwijderde zelfs de Spotify ondersteuning die bij de Charge 4 wel aanwezig was. Toch wel een kleine smet op het blazoen. Hopelijk gaat de toekomstige update hier wel rekening mee gaan houden. De aanwezigheid van een EDA sensor, die elektrische veranderingen in het transpireerniveau opmeet, volgt je reactie van je lichaam op stress op de voet op.

Een ECG app (electrodiagram) controleert hartritmestoornissen die kunnen leiden tot hartfalen, beroertes, bloedstolsels en andere medische aandoeningen.

Het design oogt frisser dan de vorige generaties

Ten opzichte van de vorige Fitbit activity trackers oogt het ontwerp veel frisser. De plastieken behuizing van de Charge 4 en zijn voorgangers is vervangen door een roestvrij stalen behuizing. Je kan kiezen uit een assortiment met 3 kleuren: zwart met mooi omrande grafiet roestvrij staal, wit omringd met gouden roestvrij staal en blauw met platina roestvrij staal. Bandjes worden apart verkocht.

Grootste verandering bij de Fitbit Charge 5 is het display

De meest opvallende metamorfose van de activity tracker is de display. Het nieuwe uurwerk heeft een kleuren AMOLED display in plaats van het monochrome pixel scherm van de Charge 4. Het is heel helder waarbij je makkelijk kunt scrollen. Er is een altijd-aan-optie die het eenvoudiger maakt om het scherm in een handomdraai te bekijken. Positief is ook dat wanneer je je pols optilt, je de tijd meteen afleest.

Geen fysieke knoppen aanwezig

De Fitbit Charge 5 beschikt niet over aanwezige fysieke knoppen. Deze afwezigheid wordt gecompenseerd door een ovale sensor aan elke zijde van de roestvrij stalen behuizing voor de EDA- en ECG-apps van het horloge. Op de achterzijde van het uurwerk vind je standaard de (optische) hartslagsensor en de opladercontacten. Spijtig voor Mac gebruikers wordt hiervoor beroep gedaan op een magnetische USB A-kabel.

De fitness tracker werkt het beste op dagelijkse basis

De Fitbit Charge 5 functioneert het beste wanneer je de activity tracker elke dag om de pols draagt. Op die manier kan de Charge 5 een uitstekend beeld vormen van je activiteits-, slaap- en gezondheidspatronen. Ook aan het comfort werd gedacht en voelt prettiger aan dan de Charge 4.

De interface is intuïtief en heel makkelijk te hanteren. Alles wijst zichzelf uit. De batterijduur gaat plus minus 6 dagen mee. Anderzijds wordt de levensduur drastisch ingekort wanneer de altijd-aan-modus is ingeschakeld en bij het regelmatig gebruik van de GPS-functie.

Het volgen van 20 verschillende trainingsoefeningen

Met de Fitbit Carge 5 volg je maar liefst 20 diverse trainingstypen, wat als heel ruim aanzien wordt. Veel concurrent apparaten gaan er prat op om 100 of meer trainingsvoorbeelden te kunnen volgen, maar deze nuchtere 'kunstmatige' cijfers worden opgesmukt door modi die eigenlijk allemaal op dezelfde wijze werken.

Ze volgen tijd en hartslagen, maar met verschillende gelijkaardige namen. Het menu van de Charge 5 leent zich uitstekend om 5 trainingsmodi tegelijk op het scherm weer te geven. Wanneer je dit wil wijzigen, spring je naar de mobiele Fitbit app. Je opent de instellingen van het toestel en doet de noodzakelijke aanpassingen. Je beschikt ook over de mogelijkheid om de soorten trainingen in volgorde te veranderen. Zo spoor je makkelijker je favoriete activiteit op.

Met één tik start je je scherm op

Om je activiteiten te volgen, veeg je 2 keer naar links op de display of veeg je naar onder of naar boven om een activiteit te raadplegen. Het opstarten van het scherm gebeurt door één tikje te geven. Wanneer je tijdens je sportoefeningen de activity tracker inschakelt met één enkele tik, kan je meteen de verbruikte calorieën en afgelegde afstand volgen. Als je 2 keer tikt, stop je de gegevensinformatie. De Fitbit Charge 5 begint automatisch met het opvolgen van wandelsessies, fietstochten, hardlopen en sommige specifieke sportschool trainingen.

De accuraatheid van de hartslagmeting

De accuraatheid van de Fitbit Charge 5 tijdens de trainingen is heel indrukwekkend. Zo geeft de activity tracker een waarschuwing met een zachte zoem als je je tussen 2 hartslagzones begeeft. Het verschil tussen een hartslagmeter met borstband en de Charge 5 was overigens heel minimaal. Van de andere kant waren de GPS opnames minder goed, maar niet in die mate dat een startende hardloper hier veel last van heeft.

Zo werd de afstand op de GPS functie vaak een tikkeltje overschat. Een nadeel is wel dat je de trainingschema's en statistieken niet meer kunt bekijken wanneer je training beëindigd is. Je kan weliswaar de duurtijd van je sportsessie nachecken, de statistieken en calorieën. Maar voor diepgravende infogegevens zal je de smartphone app moeten raadplegen.

Het uitvoeren van een EDA meting

fitbit charge 5 eda meting

Wie een EDA meting wil uitvoeren, doet een 'swipe' naar links om de menu-optie te zoeken. Je tikt om een selectie te maken en zet je duim en wijsvinger aan de randen van de activity tracker behuizing. Meteen krijg je een instructie om je 3 minuten stil te houden. Vervolgens begint de Fitbit Charge 5 te trillen wanneer de scan is beëindigd. Je wordt gevraagd een emoji toe te voegen om er achter te komen hoe je je voelt op dat ogenblik.

In de app van Fitbit kan je makkelijk reflecties bijvoegen. EDA scores hangen af van emotionele en fysieke stress. Door rustig stil te zitten bouw je na verloop van tijd een volledig beeld van je emotionele toestand op en leg je een verband tussen een stressniveau en een gebeurtenis. De opmeting bij het volgen van de slaap verschillen weinig of niet van andere Fitbit activity trackers.

Voor- en nadelen van de Charge 5

Leuk design met een metalen behuizing
Een altijd-aan-display met een kleuren touchscreen beeldscherm
Bepaalde activiteiten worden automatisch gevolgd
Voortreffelijke mobiele app als begeleider
Ruggensteunt mobiele betalingen
Volgt je nachtelijke slaap en de frequentie van je ademhaling
Gelimiteerde lijst met snelkoppelingen voor trainingsessies
De wijzerplaten kunnen niet worden aangepast en gewijzigd
Het gebrek aan Spotify ondersteuning

Conclusie: de Fitbit Charge 5 is zonder twijfel de beste tracker tot nu toe

Wanneer je heel veel belang hecht aan je gezondheid, is de Fitbit Charge 5 een goede investering. De activiteiten tracker beschikt over uitstekende slaap-, fitness- en stresstracking functietools. Het zorgt ervoor dat je heel gemotiveerd blijft om je doel voor trainingen dat je voor ogen hebt, te helpen verwezenlijken. Het is zonder twijfel de beste Fitbit tracker tot nu toe.

Wil je toch eerst nog even vergelijken met de andere modellen van Fitbit? Fitbit heeft namelijk een breed gamma aan activity trackers, in allerlei prijsklasses!

Laatste update: 8 oktober 2021

Recente aanbiedingen