sporthorlogedeal in zwart
Sporthorlogedeal logo voor overlay

Xiaomi Mi Band 4: onze test & review

15 maart 2021
Auteur: Dries Mattijs

Activity trackers zijn er in alle soorten en vormen. En ook in verschillende prijscategorieën. Het merk Xiaomi heeft een aardige reputatie opgebouwd met de Mi-Band serie. Xiaomi heeft zich gespecialiseerd in premium producten voor een heel lage prijs door de concurrentie te bestuderen en verovert langzaam maar zeker de wereld van activity trackers. De voorganger Mi Band 3 ging vlotjes met een miljoen exemplaren makkelijk over de toonbank. De nieuwste Xiaomi mi band 4 wil nu de lat iets hoger leggen.

Geen tierlantijntjes bij het uitpakken van de Xiaomi Mi Band 4. Het is een langwerpig vederlicht apparaatje dat met een bandje - bestaat uit siliconen - wordt aangeleverd. Er zijn trouwens nergens knoppen aanwezig omdat je het kleine toestel bedient met een vrij klein touchscreen. Omdat Xiaomi ook bekend staat om smartphones te produceren, toont de Xiaomi mi band 4 dezelfde gelijkenissen met andere smartphone merken. Zo moet je de MI 4 app installeren en downloaden in de app Store (iOS) of Play Store (Android). Wanneer je al gebruik maakt van de smartphone van Xiaomi heb je nauwelijks of geen voordelen ten opzichte van de andere merken. Op dat vlak is iedereen gelijk aan de wet.

Xiaomi Mi Band 4 Review

Xiaomi Mi Band 4

Eigenschappen:
Beschikbaar in zwart
Breedte: 18mm
Goedkope activity tracker met kleurenscherm en ook geschikt voor onderwater
Richtprijs: €29,95
Ontdek de Xiaomi Mi Band 4

Groter touchscreen dan de Xiaomi Mi Band 3

Het overgrote deel van de functietools bevindt zich immers ook binnen die ontworpen app. Dat is een bewuste slimme zet die Xiaomi heeft gemaakt, aangezien het kleine touchscreen scherm anders conflicten zou veroorzaken bij het instellen van bepaalde programma's. Vlotheid in omgang luidt het parool. Nochtans is de app niet echt overzichtelijk en ordelijk te noemen. Of beter gezegd, het is voor verbetering duidelijk vatbaar. Bij het ontdekken van de app lijkt het precies alsof je in een onontwarbaar labyrint bent terechtgekomen. Maar na een uitgebreide verkenningsronde geraak je de uitgebreide mogelijkheden gewoon. Het gebeurt allemaal een beetje met vallen en opstaan om alles onder de knie te krijgen.

De Xiaomi mi band 4 heeft hetzelfde rechthoekige design als zijn voorloper Mi Band 3 en gelijkt eigenlijk wel op de meeste andere activity tracker modellen. Het displayformaat is een stuk groter dan de eerdere versies en meet nu 0,95 inch. Daarnaast en niet onbelangrijk heeft het OLED kleurenscherm een hogere resolutie dan de 3-versie. Het beeldscherm is een tikkeltje helderder geworden en zowel binnen als buiten in de zon een stuk meer leesbaar. Leuk gadget is dat het scherm begint aan te gaan wanneer de pols wordt gedraaid. Het bevordert alleen maar de bruikbaarheid overdag. Het bedienen van de Xiaomi mi band 4 gebeurt door op het beeldscherm te tikken en/of te swipen. Omdat het scherm iets groter is dan vroeger, is de touchscreen makkelijker te sturen.

De Mi Band 4 trackt een heleboel activiteiten

De dagdagelijkse voetstappen worden op een automatische manier de hele dag bijgehouden en dit met de accuraatheid van een Zwitserse quartz horloge. De Xiaomi mi band 4 berekent eveneens het calorieverbruik en de afstand die je hebt afgelegd. Ook worden diverse sportactiviteiten bijgehouden Dat geldt zowel voor het zwemmen, wandelen, hardlopen, fietsen en fitnessen.

Xiaomi Mi Band 4
Xiaomi Mi Band 4

Eén van de grootste pluspunten van de Xiaomi mi band 4 is dat je de activiteiten op een rechtstreekse manier vanaf je tracker kan opstarten. Met andere woorden heb je geen smartphone nodig wat wel nog het geval was bij zijn voorganger. Anderzijds heb je wel je telefoon nog nodig als je je sportprestatie nauwkeurig wil meten via GPS. De GPS van je telefoon snelt hier immers ter hulp. Een standaard ingebouwde hartslagmeter is weliswaar niet voortdurend ingeschakeld, maar wordt actief als je een activiteit begint. De meter kan je zelf uit of aanzetten op elk willekeurig uitgekozen ogenblik. Tijdens het tracken van activiteiten is multitasken echter onmogelijk. Heel begrijpelijk wanneer je de prijs van de Xiaomi mi band 4 ook in acht neemt.

Xiaomi Mi Band 4 heeft een uitstekende batterij

Eén van de grote voordelen die de Xiaomi mi band 4 biedt is de ronduit verbluffende batterijduur. Maximaal kan je er 21 dagen mee doen, op voorwaarde dat je de helderheid van je beeldscherm niet te hoog laat oplichten. Het opladen zelf heeft wel wat voeten in de aarde omdat je eerst de batterij uit het bandje moet drukken en vervolgens een speciale lader nodig hebt om te gebruiken. Gelukkig moet je de batterij niet dagelijks opladen.

Overige functies

Ondanks het vrij simpel en eenvoudig ontwerp van de Xiaomi mi band 4 zijn er heel wat functies tot ieders verrassing aanwezig. Naast het weergeven van meldingen en de meting van de hartslag, valt er nog heel wat meer te ontdekken van tools. Zo kan deze nieuwste versie zelfs je slaap tracken en maakt zelfs een onderscheid tussen een diepe of lichte slaap. De Mi-Fit app vergelijkt zelfs een ideale nachtrust met een aan te bevelen hazenslaapje. En dit alles om je slaapcomfort- en score stelselmatig te verbeteren. Gegevensweergaves worden volautomatisch uitgeschakeld als je in slaap valt en weer ingeschakeld als je wakker wordt.

Makkelijk en vrij handig is het feit dat je in de MiFit app een keuze kan maken welke apps meldingen sturen zodat je niet de hele tijd gestoord - te pas en te onpas - wordt bij elke melding. Het lezen van berichten vormt soms voor problemen door het (te) kleine beeldscherm. Letters met trema's en emoji's kunnen niet worden weergegeven, maar voor korte berichten is de Xiaomi mi band 4 enorm praktisch. Het navigeren doorheen de Mi Band 4 verloopt vrij vlotjes en op een aangename manier. De aanwezigheid van Bluetooth is wel een vereiste. De layout van het touchscreen dat je kan aanpassen en de nachtmodus die je op automatisch kan zetten, zijn eveneens leuke tools. Reminders van evenementen of bepaalde alarmen kunnen eveneens binnen de app worden geraadpleegd. Eén optie is zeker de moeite waard om uit te proberen en uit te testen. De zogenaamde Idle Alerts. Als je deze functie inschakelt, geeft de Xiaomi mi band 4 een melding als je te lang zou stilzitten. Het moedigt je met een persoonlijke mededeling aan om op te staan en even te bewegen.

Ideaal device voor de occasionele sporter

De Mi Band is een pur sang activity tracker, niets meer niets minder. Om als sporthorloge door het leven te gaan ontbreken er immers een paar basiselementen. Je kan een keuze maken uit 6 verschillende sporten: het lopen op de loopband, in de buitenlucht lopen, wandelsport, zwemmen, fietsen en gewichtheffen. Voor de gewone gemiddelde mens volstaat dit. Vanaf de Mi Band 4 heeft de Xiaomi producent ervoor gezorgd dat je rechtstreeks een workout kan inschakelen vanaf het toestel zelf, wat bij zijn voorganger nog moest gebeuren via de smartphone app zelf. Een minpuntje is wel het ontbreken van een ingebouwde GPS. Dit betekent dat je altijd een smartphone in je buurt moet hebben als je gaat fietsen of lopen, wanneer je de route meteen wil navlooien. De informatiegegevens over je workout in de app blijven relatief gelimiteerd. Het volstaat

Voor- en nadelen van de Xiaomi Mi band 4

Het scherm is sowieso een stuk beter dan zijn voorganger. Het is niet alleen een heel stuk groter en heeft een hogere resolutie, maar het maakt het bedienen van het toestel ook iets eenvoudiger.
De batterijduur van 3 weken maakt dat je je helemaal kan concentreren op je actieve levensstijl. Je hoeft je nauwelijks zorgen te maken om je batterij op te laden.
Het gewicht van 21 gram brengt je in een comfortzone om te dragen. Het is uiterst geschikt om het 24 uur op 24 te dragen en tijdens je sportactiviteiten.
De prijs/kwaliteitsverhouding is perfect. Zeker voor de functietools die je hiervoor in de plaats krijgt.
Tijdens de activiteiten is multitasken niet mogelijk.
Je zal steeds je telefoon bij je moeten hebben om accurate GPS metingen uit te voeren.

Xiaomi Mi Band 4 Review

Xiaomi Mi Band 4

Eigenschappen:
Beschikbaar in zwart
Breedte: 18mm
Richtprijs: €29,95
Ontdek de Xiaomi Mi Band 4

Algemene conclusie van de Xiaomi Mi Band 4

De Mi Band 4 heeft alles onder 1 dak wat een gewone sporter nodig heeft. Alle basisfuncties waarover een tracker moet beschikken, zitten er op. De Mi Band 4 beschikt over smart functies en een vrij helder kleurenscherm dat automatisch aanspringt wanneer je de pols draait. Je zwemprestaties kunnen worden bijgehouden omdat de tracker volledig waterdicht is. De lange batterijduur is een leuke meevaller.

Voor doorgewinterde sportievelingen is deze activity tracer misschien niet de beste optie en zelfs geen aanrader, maar voor de normale modale sportbeoefenaar die graag wat info verzamelt over zijn dagelijkse activiteiten, is de Mi Band 4 meer dan een absolute aanrader. En voor de spotprijs moet je het zeker niet doen.

De Xiaomi Mi Band is intussen echter niet meer de meest nieuwe activity tracker van Xiaomi. Desondanks het een zeer goed toestel blijft, kan het zeker geen kwaad om de nieuwere modellen ook eens te bekijken. Misschien hebben deze wel de functies die je eventueel nog mist in de Mi Band 4.

Laatste update: 15 juli 2021

Recente aanbiedingen
MobileMobile