sporthorlogedeal in zwart
Sporthorlogedeal logo voor overlay

5 tips voor hardlopen in de wind

15 december 2021
Auteur: Dries Mattijs

Als fanatieke hardloper laat je je toch niet tegenhouden door een beetje wind? Maar wat als er nu een stevige wind staat? Dat is niet de meest ideale situatie. Toch is dat geen reden om binnen te blijven. Met de volgende 5 tips voor hardlopen in de wind kun je deze weersomstandigheid juist in je voordeel gebruiken, zodat je er later veel profijt van hebt. Laat het maar waaien, deze tips zorgen voor een effectieve training, waar je niet tegenop hoeft te zien!

1. Vergeet een snelle tijd, let op je hartslag

Het is natuurlijk geweldig als je merkt dat je tijdens het hardlopen steeds je grenzen verlegt. De meeste hardlopers nemen de tijd en het aantal kilometers daarbij als uitgangspunt. Het verbreken van je persoonlijk record? Dat kun je bij harde wind wel vergeten! Dit betekent echter niet dat de intensiteit van je training minder is. Tegen de wind in rennen kost namelijk veel meer energie. Wist je bijvoorbeeld dat je zelfs met een beetje tegenwind van circa 15km/h al tussen de 5 en 10 seconden inlevert? Let daarom tijdens het hardlopen in de wind op de hartslagzone waarin je traint, in plaats van op de tijd. Je maakt minder kilometers, maar je traint wel zo effectief mogelijk.

2. Zorg voor warme, maar gestroomlijnde kleding

hardlopen in de windJe outfit is cruciaal als het gaat om het succes van je hardloop-sessie. Bij een sterke wind is het nog belangrijker dan anders, dat je gestroomlijnde kleding draagt. Op die manier biedt de wind je minder weerstand. Een ruim zittende jas of andere loszittende kleding zijn dus geen goede opties. Houd er ook rekening mee dat door de wind de gevoelstemperatuur een stuk lager is. Dit wordt ook wel ‘windchill’ genoemd. De wind blaast namelijk het isolerende laagje lucht op de huid weg. Ben je erg gevoelig voor kou, dan is het een aanrader om je net iets warmer te kleden, dan dat je normaal gesproken zou doen in deze situatie. Kies voor een hardloopshirt met lange mouwen of misschien wel voor een thermoshirt als het erg koud is.

3. Extra aandacht voor de juiste mindset

Om een succesvolle hardloper te worden, moet je op veel aspecten letten. Allereerst is natuurlijk je fysieke conditie essentieel. Daarnaast zijn goede hardloopschoenen cruciaal, evenals de rest van je outfit. Is dat allemaal in orde? Dan is er nog één ding superbelangrijk; de juiste mindset! Laat de frustratie over de harde wind los en pas je doelen aan. Een goede tip is om tijdens het hardlopen een mantra te verzinnen. Veel hardlopers zweren daarbij. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben sterk en geef niet op.’ Door de positieve mantra te herhalen in je hoofd, geef je geen ruimte aan demotiverende gedachten. Het hardlopen gaat dan ineens een stuk gemakkelijker en na afloop voelt het extra goed, dat je het toch gedaan hebt! Overweeg zeker ook om een hardloop-app te gebruiken om je blijvend te motiveren!

lopen in de wind

4. Maak in je training slim gebruik van de wind

Voor je begint, let je goed op hoe de wind staat. Start bijvoorbeeld met tegen de wind in rennen. Dan kun je er alvast naar uitkijken, dat je straks op de terugweg de wind in de rug hebt. Bovendien kun je dan ook eens oefenen met extra tempo maken aan het einde van een vermoeiende run. Visualiseer hoe je vermoeid aan het einde van een wedstrijd toch nog die extra kracht uit je benen kunt halen. Wil je je zelf metaal eens goed uitdagen? Begin je hardloopsessie dan juist met rennen met wind in de rug. Het is dan behoorlijk zwaar om op de terugweg tegen de wind in te rennen. Om thuis te komen, zit er niets anders op dan doorzetten. Kortom, dit vraagt veel doorzettingsvermogen; precies wat je nodig hebt tijdens een hardloopwedstrijd! En: met de juiste meewind op het einde ervaar je de maximale runners high!

5. Concentreer je op je hardlooptechniek

Vanwege de harde wind kun je je niet focussen op een snelle tijd. Concentreer je daarom op je hardlooptechniek. Let eens extra op een goede houding, je passen en je cadans. Zeker bij harde wind zul je merken dat het niet goed is om te grote passen te zetten. Probeer eens uit hoe het voelt als je je passen wat verkort. Door hierop te letten, zul je in de toekomst ook beter voorbereid zijn op lastige omstandigheden tijdens een wedstrijd. Door in allerlei soorten situaties te trainen leer je om flexibel met deze omstandigheden om te gaan. Je kunt je steeds gemakkelijker aanpassen, omdat je uit ervaring weet wat voor jou het beste werkt!

Laatste update: 15 december 2021

Recente aanbiedingen
MobileMobile

Wellicht ook interessant om te lezen..

4 januari 2022
Zo houd je je hoofd koel tijdens het sporten in de hitte

Wil je je niet door de hitte uit het veld laten slaan en gewoon blijven sporten? Dan is het belangrijk ...

Lees verder >
6 december 2021
Sporthorloge cadeau geven voor kerstmis: hoe kies je voor iemand anders?

Wil je iemand in je omgeving die sportfanaat is een gaaf sporthorloge cadeau geven? Dan kom je er al snel ...

Lees verder >
© 2021 Sporthorlogedeal
crossmenu
Share via
Copy link
Powered by Social Snap