sporthorlogedeal in zwart
Sporthorlogedeal logo voor overlay

Wat zijn de 5 goedkoopste sporten van 2022?

13 juli 2022
Auteur: Dries Mattijs

Sporten hoeft niet duur te zijn. Je kunt heel goedkoop of zelfs gratis werken aan je conditie. Er is voor iedereen wel een goedkope sport te vinden. Heb je het idee dat je te weinig geld hebt om te sporten, lees dan eens verder en je zult zien dat er mogelijkheden genoeg zijn.

1. Wandelen is gratis

Wandelen kun je op ieder moment van de dag doen. Wil je graag iets gaan doen, maar ontbreekt het je aan tijd dan kun je in de pauze van je werk of school een blokje om gaan. Zo ben je toch in beweging en zorg je ervoor dat je conditie opbouwt.

Tijdens je pauze zul je geen stevige wandeling maken en zijn de schoenen waar je op loopt meestal geschikt. Heb je schoenen aan op je werk waar je wat minder gemakkelijk op loopt dan kun je er over denken om een paar gemakkelijke schoenen mee te nemen naar je werk.

Wil je wandelen echt als sport gaan beoefenen dan zijn een paar goede wandelschoenen wel vereist. Wanneer je net gaat beginnen met wandelen wil je natuurlijk eerst kijken of het wel bevalt. Je eerste wandelschoenen hoeven niet heel erg duur te zijn.

Bij het kopen van wandelschoenen is het belangrijk dat ze de juiste maat hebben, zowel in de lengte als de breedte en voldoende steun bieden. Schoen die te smal zijn zullen je voeten afknellen waardoor je wrijvingspunten krijgt die blaren opleveren. Laat je goed voorlichten.

Om je conditie op te bouwen kun je wandelen door de straten in je omgeving of heerlijk in de natuur. Zorg ervoor dat je er flink de pas in zet. Een stappenteller is een fijn item om je voortgang in de gaten te houden. Je kunt de afstand, aantal stappen en verbranding van calorieën aflezen.

Hardlopen

2. Ga een rondje hardlopen

Hardlopen is heel gezond en dit kun je gratis doen. Bij haast iedereen is in de buurt wel een park of bos te vinden. Dit zijn perfecte plaatsen om te hardlopen. Heb je dit niet in de buurt dan kun je natuurlijk ook een rondje door je buurt lopen. Er is altijd wel een omgeving te vinden waar dit kan.

In sommige steden of dorpen worden er groepen gevormd die met elkaar afspreken om ergens hard te lopen. Soms vragen ze een kleine bijdrage voor het organiseren en krijg je een flesje water voor onderweg. Bij andere groepen kun je aansluiten en ben je niks verschuldigd hiervoor.

Ben je van plan om vaker te gaan hardlopen dan kun je erover denken om hardloopschoenen en een deftig sporthorloge aan te schaffen. Dit kan blessures voorkomen aan je heupen, voeten en knieën. Koop schoenen die geschikt zijn voor de ondergrond waarop je hardloopt, denk aan onverharde wegen of asfalt.

3. Fietsen is gezond

Heb je een fiets staan en wil je goedkoop gaan sporten dan is fietsen een goed idee. Je hoeft geen abonnement af te sluiten bij een dure sportschool. Je kunt op ieder moment van de dag lekker een stukje gaan fietsen, net zolang en ver als je zelf wilt.

Fiets eens naar je werk of pak de fiets als je boodschappen gaat doen. Zo sla je twee vliegen in één klap. Je bereikt je doel en je bent sportief bezig. Wil je gaan fietsen omdat je wilt gaan sporten dan is het verstandig om voor jezelf een plan op te stellen.

Bepaal welke dagen je wilt gaan fietsen en hoeveel kilometer of tijdsduur. Houd er rekening mee dat het in Nederland slecht weer kan zijn en bedenk wat je voor sport gaat doen als het regent. Een stuk wandelen met paraplu is een goed alternatief als je met de regen niet wilt fietsen.

4. Online sporten

Op de televisie of internet zijn verschillende programma’s te vinden waar je mee kunt doen met sporten. Je hoeft er de deur niet voor uit. Wil je de spieren trainen dan zul je eventueel wat kleine gewichten of een speciaal elastiek nodig hebben. Een plastic waterflesje kan ook voldoen.

Voor conditietraining heb je alleen doorzettingsvermogen en discipline nodig. Je krijgt bij dit soort programma’s uitleg hoe je de oefeningen moet uitvoeren en welke spieren je ermee traint. De oefeningen of conditietrainingen worden meestal op muziek voorgedaan waarna je mee kunt doen.

5. Touwtjespringen

Vroeger deden we het allemaal, touwtjespringen. Je kon het met meerdere personen doen of alleen. Wist je dat touwtjespringen heel goed voor je conditie is? Je hebt er niet veel voor nodig, maar het is heel gezond. Voel je weer een kind en pak dat springtouw, zo bouw je gratis conditie op.

Laatste update: 13 juli 2022

Recente aanbiedingen
MobileMobile

Wellicht ook interessant om te lezen..

25 juli 2022
Review: Garmin Epix Gen 2 sporthorloge

Overweeg je om de Garmin Epix Gen 2 smartwatch te kopen? Dan wil je vast alles te weten komen over ...

Lees verder >
26 april 2022
Je uithoudingsvermogen verbeteren, zo doe je dat!

Merk je dat je snel uitgeput bent als je trappen moet lopen? Of kom je moeilijk weer op adem als ...

Lees verder >
© 2022 Sporthorlogedeal
crossmenu
Share via
Copy link
Powered by Social Snap