sporthorlogedeal in zwart
Sporthorlogedeal logo voor overlay

Zo houd je je hoofd koel tijdens het sporten in de hitte

4 januari 2022
Auteur: Dries Mattijs

Wil je je niet door de hitte uit het veld laten slaan en gewoon blijven sporten? Dan is het belangrijk om wel met een aantal zaken rekening te houden. De warmte heeft een directe invloed op je lichaam en daarmee op je sportprestaties en je gezondheid. Sporten in de hitte moet wel verantwoord zijn, want je moet weten dat het echt veel energie vraagt. Je lichaam zal namelijk nog harder moeten werken om zich te koelen. We geven je hier enkele tips om je hoofd koel te houden tijdens het sporten in de hitte!

Zorg voor voldoende vocht en koeling

Tijdens het sporten in de hitte verliest je lichaam extra veel vocht, omdat je lichaam door meer te zweten zichzelf wil afkoelen. Genoeg water drinken, is daarom het allerbelangrijkste. Als het heel warm is, heb je tijdens het sporten misschien de neiging om een zalig ijskoud drankje te drinken. Dat is echter geen goed idee, want hierdoor vernauwen je bloedvaten en wordt de bloedcirculatie vertraagd. Je lichaam koelt daardoor juist minder snel af. Ook kan het leiden tot maag- en darmklachten. Dat komt je sportprestaties niet ten goede. Wat je kunt doen voor een wedstrijd op een bloedhete dag, is om 30 minuten voor het sporten een ijskoude drank of slushpuppy te drinken. Hiermee verlaag je je kerntemperatuur. Probeer uit of dit voor jou werkt.

Zonbescherming is belangrijk, maar je moet wel kunnen zweten

Sporten in de felle zon op een hete dag is geen goed idee. Ontkom je er niet aan, dan is het belangrijk om je te beschermen tegen de schadelijke stralen van de zon. Niet zomaar elke zonnebrandcrème is dan geschikt. Gebruik je een te vette crème, dan zorgt dit voor een isolerend laagje op de huid. Het gevolg is dat je huid niet goed kan zweten en dus niet goed de warmte kan kwijtraken. Je kunt dan beter een speciale zonnebrandcrème voor sporters gebruiken. Je kunt ook kiezen voor een zonneklep en een zonnebril om je hoofd koel te houden tijdens het sporten in de hitte en je tegelijkertijd te beschermen tegen de zon.

sporten in de hitte

Zoek een koelere plek op om te sporten

Op hete zomerdagen lijkt het alsof je nergens verkoeling vindt! Toch maakt het een groot verschil of je bijvoorbeeld in de volle zon midden in de stad gaat hardlopen of in het buitengebied langs een rivier, een kanaal of nog beter langs de zee. Hier vind je sneller een briesje dat helpt om toch ietsje gemakkelijker af te koelen. Een schaduwrijk bos kan ook een goede optie zijn. Dit kan al snel een paar graden schelen. Een andere goede tip is om bij het hardlopen eerst met de wind (of het briesje) mee te rennen. Tegen het einde van de training kan de tegenwind je iets afkoelen en ervoor zorgen dat je niet oververhit raakt.

Zorg voor geschikte sportkleding

Ga je sporten in de hitte, dan is geschikte sportkleding van groot belang. Een katoenen broek en T-shirt zijn dan echt ‘not done’. Katoen is een stof die niet ademt en juist vocht vasthoudt. Daardoor koel je niet af, het voelt plakkerig aan en het zorgt voor extra gewicht dat je meedraagt. Ook synthetische kleding is geen goed idee. Sportkleding vervaardigd van lycra is ideaal voor het sporten in warm weer. Deze kleding voelt licht aan en neemt het zweet niet op. Via deze kleding wordt het zweet optimaal afgevoerd. Let er bijvoorbeeld ook op dat deze sportkleding ventilatieopeningen en zogeheten mesh panelen heeft voor een optimale luchtdoorlatendheid. Er bestaan ook merken sportkleding, die geavanceerde technologieën toepassen, die hun kleding nog beter vochtafvoerend en ademend maken.

sporten in de warmte

Tips om af te koelen tijdens een wedstrijd

In het heetst van de strijd tijdens een wedstrijd in de hitte is het belangrijk om toch voldoende af te koelen om je sportprestaties op hoog niveau te houden. Hoe houd je dan je hoofd koel? Mogelijk dat je je tussentijds kunt koelen met ijsklontjes. Spreek bijvoorbeeld af dat je coach je tijdens een duurloop een bekertje met ijsklontjes overhandigt, die je in je handen kunt houden tot ze zijn gesmolten of waarmee je over je hals en slapen kunt wrijven. Dit kan je net die extra frisse boost geven, om het vol te houden en toch goede resultaten te behalen ondanks de hitte. Na het sporten is het belangrijk om voldoende te drinken. Een isotone sportdrank met natrium, magnesium en kalium helpt je om je vochtbalans vlot te herstellen.

Laatste update: 4 januari 2022

Recente aanbiedingen
MobileMobile

Wellicht ook interessant om te lezen..

15 december 2021
5 tips voor hardlopen in de wind

Als fanatieke hardloper laat je je toch niet tegenhouden door een beetje wind? Maar wat als er nu een stevige ...

Lees verder >
6 december 2021
Sporthorloge cadeau geven voor kerstmis: hoe kies je voor iemand anders?

Wil je iemand in je omgeving die sportfanaat is een gaaf sporthorloge cadeau geven? Dan kom je er al snel ...

Lees verder >
© 2021 Sporthorlogedeal
crossmenu
Share via
Copy link
Powered by Social Snap